a IX. Nemzetiségi Színházi Kollokvium lapja, Gyergyó (2011.09.30-10.9.)
„Minden művésznek normális foglalkozású pár kéne, mondjuk egy bankár.”


Portugál

Tomcsa Sándor Színház, Székelyudvarhely





Sunny.  Jó ötlet, hogy egyetlen dalra fűzik fel az előadást, a különféle változatok pedig különféle hangulatokat tudnak generálni. A gyilkosság-jelenetnél mégsem a Sunny szól, és ez jelentősen gyengíti a jelenetet. Kár.
Az utolsó jelenet: Masni és Sátán kettőse. Finom és emberközeli.
panna

Az előadás elején a Masnit játszó színésznő finom gesztusai reménykeltőek, izgatottan figyelem, és remélem, hogy segíteni fog az előadáson. Bece közeledésétől távolodik, mozgásban kifejezi távolságtartását. Nincs partnere a színpadon, ezért ő is elveszíti szerepét, nem épül fel, senki sem segíti.
lőrinczági

A zene. Egyetlen dal különböző feldolgozásai. Bár nem látom koncepcionálisnak, attól még feldobta az előadást. Már az elején és még a végén is ugyanúgy szeretjük.
kicsien, fanni

Szerintem praktikus a díszlet is, látom azt, hogy hogyan működik, de ez nem zavar.

Nagyon jól működő díszletelem a tömegközlekedésből ismert fogantyú, amely folyton visszautal Pestre, a nagyvárosra, az álomra, ami végül nem valósul meg.
Az előadás lendületén tagadhatatlanul dob Freddy (BarabásÁrpád), László Kata vagy Posta Ervin Csipesz, az Asszony és a Pap szerepeiben. 
Nagyon szép, hogy Masni kést fen, Bece meg Labellózza az ajkait, igen, valószínűleg van egy így is kifejezhető különbség egy vidéki lány és egy pesti fiú között.
Örülök, hogy nincs konkrétan megmutatva, hogy a Pap meleg.
szaffi


Barabás Árpád néhány, a kelleténél többször elsütött poén és néhány „gegbeli túlkapás” mellett az előadás legszórakoztatóbb alakja volt. Következetesen kigondolt és megvalósított karaktere volt.
fanni








Rég nem láttam színészt ennyire nyilvánvalóan civilként létezni egy jelenetben. (L. Masni és mások is.)

bréka

Minden helyszín megjelenítődik a változtatható díszletnek köszönhetően, kivéve Masni ésBece ágyjelenete, ami jobb híján egy takaró és egy éjjelilámpa segítségével a kocsma terében kap helyet. Pedig igenis elképzelhető volna, hogy ez a két fiatal a kocsmában hancúrozik.
Az eltévesztett gyilkosság, de egyáltalán Bittner karaktere és a hozzá kapcsolódó történet teljesen homályba vész. Nem értem, hogy mi történik: véletlenül ölik meg őt vagy sem? A rá való utalásokon túl a szereplőknek semmilyen viszonyuk nincs ehhez a szereplőhöz, ezért olyan, mintha egy teljesen új szereplőt hoztak volna be az utolsó pillanatban. (Tényleg. Egyébként kellett az a kislány? Meg a falubeli nénit játszó valószínűleg öltöztetőnő?) Ez már a dráma sara, de: a gyilkosság egyáltalán nem fér bele ebbe a drámai cselekménybe, nem teremtődik meg sem a megfelelő közeg hozzá, sem pedig a megfelelő gyilkos. Retek, amikor elszánja erre magát, még távol áll bármilyen efféle tettől. Mintha egy máshonnan beemelt jelenet volna, ami aztán jól megzavarja a dráma menetét: hirtelen mindenik szereplőben végbemegy valamiféle végzetes változás. Az az ember érzése, hogy Egressynek gyorsan le kellett adni a darabot, és nem volt ideje befejezni vagy újraírni, és egy olyan „megoldáshoz” fordult, ami látszólag azonnali hatállyal megoldja a konfliktust. A néző átverése ez, csúnya megúszás. Az előadás sem tud mit kezdeni vele. Befejeződik, de már egy teljesen más előadás.
panna

A vége zavaros, és nem csak a vége. Nem érteni, miért ölte meg Bittnert Retek? Fontos lett volna, hogy ne vágják ki azt a részt, mielőtt gyilkol. Nincs konkrétan megírva, de mégis van ráutalás Retek monológjában, hogy véletlenül ölte meg Bittnert, aki épp arra járt a sötétben. Szintén kár, hogy kimaradt a pitbullos jelenet. A vége nem érthető.Masniból less az új Jucika? Vagy inkább Sátán? Akivel ott marad piálni szerelmi bánatában? Hiányzik a dramaturg munkája.
A legkomikusabb figura Jucika lenne, de sajnos  nem jön át egyik poénja se, legfeljebb mozgásban. Csipesz viszont egy idő után ripaccsá válik; a derékfájásra utaló mozdulatát sem hiszem el.
biborka

Hamis jelenetek tömkelege az előadás, pótcselekvésekkel próbálnak kifizetni. Nem következetes a rendezés, Masni eltakarja a hasát, de a fenekét villogtatja. Nem tiszták a karakterek, nem világos Bittner alakja, kinek mi köze hozzá, a szereplők viszonyrendszere nincs felépítve. Lassú az előadás, hol a ritmus, a lendület, amit a szövegből szívhatnának? Miért akarnak kifizetni olcsó megoldásokkal? Nem ennek az előadásnak kellett volna zárnia a fesztivált!
lőrinczági

Mintha egy áthatolhatatlan fal lett volna színész és néző, előadás és szöveg között.  A poénok vagy elsikkadtak, vagy fölösleges bohóckodás lett belőlük, miközben rengeteg dolog tisztázatlan maradt a történtekkel és a viszonyokkal kapcsolatban. A színészi játék meglehetősen gyengére sikerült, bár voltak jobb pillanatok is. Sajnos csak néhány pillanatig tartottak.
kicsien

Van egy olyan történet a háttérben, amit sajnos a rendező nem emel ki eléggé. Értem én, hogy Masni teljesen a padlón van, értem én, hogy a kockázatokkal járó változás meghiúsul, de valahogy mégsem érzem át annak a súlyát, hogy ebben a térben valakit megöltek, valaki gyilkos, inkább örülök, hogy megszabadultam Retektől.
szaffi

Az Egressy-darab a vidéki elszigeteltség drámája. A megszokott nyomorúságos életből nincs mód kitörni. Ebbe a világba érkezik meg egy idegen, a Portugáliába tartó fővárosi fiú. Ebben a történetben nincs mese, a remények nem válnak valóra: Masni és Bece között nincs igazi szerelem (vagy mégis? – nem tudom eldönteni, hol igen, hol nem), a fiú nem menti meg a lányt ebből a világból, ráadásul értelmetlen lázadás is történik: Retek, a lány önjelölt vőlegénye féltékenységében (érthetetlen okokból) meggyilkol egy falubelit, aki nem Bece. Nagyjából ezt látta a rendező a műsofüzetben adott nyilatkozata és az előadás alapján a darabban. Ebből a drámából azonban szinte semmit nem látunk megvalósulni.
fanni

Néha elejtettem a fejem. Hamar meg kell igyak egy sört.
néző 1

Nekem a Megöltem az anyámat után, ami a színházi játék színes palettáját mutatta föl, a Portugál hígnak és jelentéktelennek tűnt. Hogy frappánsan fogalmazzak: 1 pohár limonádé jól fog, de nem 2 liter, pláne nem a Megöltem az anyámat-unicum után.
A táncos seggű csávó (BarabásÁrpád) volt a konyak a limonádéban.
Ha úgy tetszik, a Bányavirág ócskább, kisebb sztori, mégis jobban lejön.
néző2






Jó ez a dráma? S ha igen, miért nem működött? S ha nem, lehet-e rossz drámából jó előadást csinálni?
panna

Miért piros minden ital? Mit kerestek a díszletre ragasztva az Interferenciás matricák?
biborka

A színészek nem harcoltak eléggé a karakterükért vagy a rendező? Kit lehet ilyenkor kérdőre vonni? Ilyen előadás után tényleg egyetértek VeressBercivel („Az az igazság, hogy a közönség minden szart szeret”).
lőrinczági

A feleség az egyetlen, aki pestiesen beszél. Bece is onnan érkezett, de mégsem beszél pestiesen, hanem beszédében inkább szleng fedezhető fel erdélyi akcentussal. 
biborka 

Ha Zakariás Zalán kezébe kerül egy késhegyen táncoló jelenet, valahogy mindig sikerül neki ezeket jól eltáncolnia. A kérdésem az, hogy az előadás többi felét merre táncolta el?
bréka

Miért nincs a sörösüvegeken címke?
szaffi

Mi lehet egy rendezőnek olyan akadályozó tényező, amit nem tud áthidalni? Az időhiány? Színészi kvalitás?  A szöveg? A rendező saját figyelmetlensége?
bréka

Mi történt?
kicsien

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése