A Sebestyén Rita
által vezetett, színház és identitás kapcsolatát boncolgató szeminárium második
felvonásában az identitás kérdését most már teljességgel színházi vonatkozásban
tárgyaltuk.
Felvezetésként
először egy 1972-ben készült butoh előadás részletét nézhettünk meg. A butoh egy olyan japán mozgásforma,
amely a hiroshimai bombatámadások után
kialakult negatív világlátás feldolgozására született kísérlet. Lényege egy
negatív élmény pozitívba való átfordítása a művészet révén. Innen indulva
jutottunk el ismét a szeminárium eredeti témájához. Ez a japán táncforma és a mozdulatok mögöt
megbúvó létfelfogás vezeti vissza a beszélgetést Aiszkhülosz darabjához, aki
maga is a művészetet használva dolgozta fel a nagyon is aktuális eseményeket és
az ezek nyomán kialakuló életérzést.
Előző alkalommal
a kisebbség kapcsán merült fel Aiszkhülosz Perzsák című drámája, amelyet most
behatóbban is megvizsgáltunk ebből a szempontból. J. Derrida filozófiájának egyik alapmegállapításából
kiindulva arra kerestük a választ, hogy ebben a drámában melyek azok a
másságok, amelyek több jelentést szülnek. Három alpont köré csoportosítva (más,
máskor,máshol) kerestük azokat a pontokat a szövegben, amelyek hangsúlyosan ezt
a másságot erősítik fel. Ahhoz azonban, hogy ezekről a kérdésekről érdemben
beszélhessünk, előbb néhány fogalmat kellett tisztáznunk. Ilyen fogalmak voltak például a filoxémia (az
idegenség szeretete) vagy az epikairekakia (amikor mások szenvedésén nevetünk).
Miután sorra vettük
ezeket az elemeket, két különböző előadásrészlet kapcsán is felmerültek a kisebbség
és a másság kérdései. Ahogyan a hétköznapi életben is mindig viszonyítási alap
és helyzet kérdése a másság és a kisebbségben levés, úgy ezekben az előadásrészletekben
is többszörösen megfogalmazódó másság is csupán nézőpont kérdése. Ki az, aki kívül
van, és kinek a szempontjából?
kicsien
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése